* E Posta Adresiniz:
* Kodu Girin:

23.Ders (konu anlatımı)

3D Katı modelleme
admin - 30.03.2006 01:10
Yazar: Aydın ŞİMŞEK
İçerik:

(Kontrol panelinizde görünür)
3D KATI MODELLEME

Katı modelleme, yüzey modellemeye göre içi dolu katı modeller elde etmek için kullanılır. Resim 2.19’da katı modelleme araç çubuğu görülmektedir.



Resim .2.19: Katı Modelleme Araç Çubuğu




Box:Üç boyutlu katı model kutu oluşturmak için kullanılır (Resim 2.20).
Kutu oluşturduğunuzda onu katı model olarak göremezsiniz. Katı model olarak görebilmek ve yüzeyleri oluşturabilmek için solidedit komutunu kullanarak oluşturduğunuz modeli görebilirsiniz.
Solids toolbar:
Draw menu: Draw /Solid /Box
Komut Satırından: Box

Örneğin bir kutu çizmek için:
Command: box
Specify corner of box or [CEnter] <0,0,0>:
Specify corner or [Cube/Length]: (küp/prizma)
Specify length: 150
Specify width: 160
Specify height: 170



Resim .2.20: Box Çizimine Örnek



Cylinder: Bu komut ile üç boyutlu katı model silindirler oluşturursunuz (Resim 2.21).
Solids toolbar:
Draw menu: Solids / Cylinder
Komut Satırından: Cylinder

Örneğin silindir çizmek istersek,
Command: cylinder
Current wire frame density: ısolınes=4 (Çevresindeki dikme çizgiler)
Specify center point for base of cylinder or [Elliptical] <0,0,0>: (Herhangi bir orjin noktası)
Specify radius for base of cylinder or [Diameter]: 150 (Silindirin taban yarıçapı)
Specify height of cylinder or [Center of other end]: 500 (Silindirin yüksekliği)




Resim .2.21:Cylinder Komutunun Kullanımı



Cone:Bu komut ile üç boyutlu katı koni oluşturursunuz (Resim 2.22).
Koni esas olarak, bir noktaya simetrik olarak dairesel bir katı model oluşturmaktır.
Solids toolbar:
Draw menu: Solid / Cone
Komut Satırından: Cone
Örneğin;
Command: cone
Current wire frame density: isolines=4 (Çevresinde dört çizgi bulunsun)
Specify center point for base of cone or [Elliptical] <0,0,0>: (Koni tabanı için merkez nokta)
Specify radius for base of cone or [Diameter]: 150 (koni tabanının yarıçapı)
Specify height of cone or [Apex]: 500 (Koninin yüksekliği)



Resim .2.22: Cone Komutunun Kullanımı



Union:Bu komut ile katı nesnelerde birleştirme işlemi yapabilirsiniz.
Solid Editing toolbar:
Modify menu: Solid Editing/Union
Komut Satırından: Union

İki veya daha fazla katı nesnenin birleşmesini ve böylece tek bir katı nesne oluşmasını sağlar. Nesnelerin birleştirme işleminde nesneler birbirleri ile temas edebildiği gibi birleşme noktası olmayan nesnelerde de bu işlem yapılabilir. Bu işlem sonucunda nesneler bir bütün olarak hareket eder
Katı nesneleri birleştirmek için; aşağıdaki çalışmaya bakınız.
Aşağıda iki ayrı katı nesne çizilmiştir (P1, P2) ve bu nesneler union komutu ile birleştirilecektir.



Resim .2.27: Iki Ayrı Katı Nesnenin Yan Görünüşü





Resim .2.28: P1 Ve P2 Nesnelerinin İzometrik Görünüşü


Aşağıda yapıldığı gibi önce union komutunu çalıştırıp sonrada nesneleri seçmelisiniz (Resim 2.29, 2.30).



Resim .2.29: P1 Nesnesi Seçilmiş Durumda





Resim .2.30: P1 ve P2 Nesnesi Seçilmiş Durumda



Union yapıldıktan sonra P1 ve P2 nesnelerinin birleşerek tek bir nesneye dönüştüğünü görmektesiniz



Resim 2.31: Union Yapılmış İzometrik Görünüş





Resim .2.32: Union Yapılmış Yan Görünüş



**Union Komutunun Kullanılması
Modify menüden, solids editing alt menüsünde union komutunu seçiniz.
Birleştirilecek nesneleri seçiniz (1, 2).

Subtract:Bu komut ile katı nesnelerden nesne çıkartma işlemini yapabilirsiniz (Resim 2.33, 2.34).
Solid Editing toolbar:
Modify menu: Solid Editing/Subtract
Komut Satırından: Subtract

İki veya daha fazla katı nesnenin birbiri üzerinde veya birbirleri ile kesişmeyen bölgesel çıkarma işlemi yapabilirsiniz.
Çıkarma işlemi sonucunda ana nesneden çıkarılması istenilen nesne ayrılır ve nesne bir bütün olarak hareket eder.
Subtract komutunu kullanırken önce nesneleri çizersiniz.(Aşağıda P3 ana nesnenin çizildiği görünmektedir)
Sonra ana nesneden çıkarmayı düşündüğünüz nesneleri belirlersiniz.



Resim.2.33: Katı Nesnenin Üst Görünüşü





Resim .2.34:4 Ayrı Katı Nesnenin İzometrik Görünüşü



Aşağıda yapıldığı gibi önce ana nesneyi seçersiniz (maus ile) sonra mausun sağ tuşuna basarsınız diğer nesneleri seçersiniz.



Resim .2.35. Ana Nesne Seçilmiş




Resim .2.36: Çıkartılacak Nesneler Seçilmiş



Çıkarılacak nesneler seçildikten sonra mausun sağ tuşuna tekrar basıldığında aşağıdaki gibi görünür



Resim .2.37: Subtract İşleminden Sonra





Resim .2.38: Son Halin Üst Görünüşü



**Subtract Komutunun Kullanımı
Subtract Komutunun Kullanılmasının işlem sırası aşağıdadır.
Modify menüden, Solids Editing alt menüsünden Subtract komutunu seçiniz.
Çıkarma işlemi yapılacak ana malzemeyi seçiniz (P3).
Ana malzemeden çıkarılacak nesneleri seçiniz (P1, P2, P4).
Enter tuşuna ya da mausun sağ tuşuna basınız.
Intersect: Bu komut ile 2 boyutlu ve 3 boyutlu katı modelin ara kesiti oluşturulur.
Solid Editing toolbar:

Modify menu: Solid Editing/Intersect
Komut Satırından Intersect
Intersect komutu, ile nesneler arasındaki ara kesitten katı bir bölge elde etmek için nesnelerin daha önceden katı model olarak çizilmesi gerekir. Komut kullanıldıktan sonra nesnelerin ara bölgelerinin dışında kalan kısımlar kaybolur.



Resim .2.39: İki Ayrı Katı Nesnenin Üst Görünüşü





Resim .2.40: P1 Ve P2 Nesnelerinin İzometrik Görünüşü


Aşağıda yapıldığı gibi önce Intersect komutunu çalıştırıp sonrada nesneleri seçmelisiniz



Resim .2.41: P1 Nesnesi Seçilmiş





Resim .2.42: P2 Nesnesi Seçilmiş



Intersect yapıldıktan sonra P1 ve P2 nesnelerinin arakesiti oluşturulmuştur.



Resim .2.43: Oluşan Ara Kesitin İzometrik Görünümü





Resim .2.44: Oluşan Ara Kesitin Üst Görünüşü
Intersect Komutunun Kullanımı



Yukarıdaki nesnelerin arakesitini alırken yaptığımız komut işlemine bakacak olursak (Resim 2.43, 2.44),

Command:Intersect
Select objects: 1 found (nesneleri seçiniz): P1 seçilir
Select objects: 1 found, 2 total (nesneleri seçiniz): P2 seçilir
Select objects: İşlemi tamamlamak için ENTER’e basınız.

Böylece iki nesnenin arakesitini bulmuş olursunuz.
Modify menüden, solids editing alt menüsünden intersect komutunu seçiniz
Ara kesitini bulmak istediğiniz nesneleri seçiniz (1 ve 2).

Interfere: Bu komut ile 2 boyutlu veya 3 boyutlu nesnelerden arakesit oluşturursunuz.

Solids toolbar:

Draw menu: Solids/Interference
Komut Satırından: Interfere:

Interfere komutunu, kullanmadan önce 2 boyutlu veya 3 boyutlu çizim elemanlarının oluşturulması gerekir. Oluşturulan nesnelerin birbiri ile temas halinde olması bu komutun kullanılmasını sağlar. İki veya daha fazla katının ara yüzeyini bulmak için kullanılır.
Interfere komutu ile nesnelerin ara yüzeyi bulunurken orijinal resimler silinmez. Nesnelerin belirlenmesi için move komutu ile taşınması gerekir.
Nesnelerin ara yüzeylerinin belirlenebilmesi için katı bir yapıya sahip olmaları gerekir.

3D Array: Bu komut üç boyutlu sıra oluşturur.

Modify Menu: 3D Array

Komut Satırından: 3D Array

Dairesel biçimde nesne düzenlemek istediğinizde aşağıdaki gibi işlem yapmalısınız Command: _array

Select objects: 1 found: Nesneyi seçiniz
Select objects:
Enter the type of array [Rectangular/Polar]

:
Specify center point of array: Eksen gösterilir
Enter the number of items in the array: 5
Specify the angle to fill (+=ccw, -=cw) <360>:
Rotate arrayed objects? [Yes/No] : n



Resim .2.45:Dairesel biçimde nesne düzenlemek





Resim .2.46:Dairesel biçimde nesne düzenlemek



Array komutunda, seçilen tüm nesnelere tek bir nesne gibi işlem yapılır.

Command: _array
Select objects: 1 found Array yapılacak obje seçilir.
Select objects:
Enter the type of array [Rectangular/Polar] : R
Enter the number of rows (---) <1>: 2
Enter the number of columns (|||) <1> 3
Enter the distance between rows or specify unit cell (---): 30
Specify the distance between columns (|||): 30
Dikdörtgen Biçiminde Düzenleme: (Rectangular Array)



Resim .2.49:3D Array nesne seçimi





Resim .2.50:3D Array nesne seçimi





Resim .2.51





Resim .2.52





Resim .2.53
Yorumlar :
Henüz yorum yapılmamış
Copyright © 2004-2018 | Tüm Hakları Saklıdır | 3478 | Site haritası | İstatistikler | Hakkımızda | Kadromuz | Gizlilik | Reklam